Pilates voor beginners

6 March, 2015 • Tags: , , ,

pilatesPilates is populair. Veel fitnesscentra hebben pilates op het lesrooster staan en ook bij yogastudio’s is er vaak de mogelijkheid om een pilatesles te doen. Het echte pilates vind je bij gespecialiseerde studio’s. Die zijn vaak wel iets duurder, maar er is geen twijfel dat pilates een fantastische workout is voor je lichaam. “Binnnen tien sessies merk je het verschil; binnen twintig sessies zie je het verschil; binnen dertig sessies heb je een heel nieuw lichaam” zei Joseph Pilates al. Denk jij dat Pilates wel iets voor je is, of heb je al eens een pilates-klasje in een sportschool geprobeerd, dan wil je vast wel iets meer weten over deze ‘leer’.

Joseph Pilates (1880-1967) ontwikkelde een methode die gericht is op de juiste lichaamshouding, het versterken van de kernspieren, een juiste ademhaling en een goede uitvoering van de oefeningen. Dat klinkt behoorlijk als yoga, niet? Het draait inderdaad om bewust bewegen met beheersing en controle. Toch is er een groot verschil. Yoga is een meer dan 3000 jaar oude filosofie met als doelstelling meditatie. De fysieke oefeningen zijn een onderdeel daarvan. Bij yoga experimenteer je meer, je kijkt welke van de bewegingen voor jou goed voelen. Pilates is ‘pas’ 100 jaar oud en volledig gericht op het fysieke aspect. Heel pragmatisch dus, de filosofische benadering van yoga blijft achterwege. Pilateslessen lopen volgens een vaste structuur, je streeft ernaar elke beweging beheerst, zorvuldig, geconcentreerd, vloeiend en precies te maken. De grote overeenkomst tussen Yoga en Pilates is dat je beiden beoefent met intense concentratie en specifieke ademhaling.

Of je voor yoga of pilates gaat hangt waarschijnlijk vooral af van je persoonlijkheid. Ben je meer op het innerlijke gericht dan zal yoga je meer aanspreken. Ben je meer naar buiten gericht dan is Pilates waarschijnlijk jouw ding. Het is trouwens juist goed om dan het andere eens te doen. Pilates is een uitstekende training voor experimentele types met een innerlijke focus. Yoga biedt kalmerende resultaten voor de buiten gerichte type. In de praktijk zijn Yoga en Pilates dus complementair.

De naam Pilates wordt vrij gemakkelijk gebruikt. Dat wil niet altijd zeggen dat je ‘the real thing’ krijgt. In de jaren ’80 begon Jane Fonda, je weet wel van de aerobics en de beenwarmers, met ‘pilates’. Dit is meer een aerobics-les met bewegingen die geinspireerd zijn op de Pilates-methode. Er is een enorm aanbod van dit soort lessen die vaak een cross-over zijn van aerobics, yoga en pilates. Daar hoeft overigens niets mis mee te zijn. Maar het is niet te vergelijken met het origineel.

In een pilates- of yogastudio vind je instructeurs die een volledige Pilates-opleiding en honderden uren ervaring hebben. Er wordt gewerkt in kleine groepen. Er zijn lessen op de ‘mat’ waarbij er gebruik gemaakt kan worden van ballen en elastische banden. De lessen waarbij Pilates apparaten worden gebruikt zijn doorgaans voor 1 tot 4 personen. Deze vorm is ook relatief duur, er zijn namelijk niet heel veel hoog opgeleide trainers zijn en de groepjes zijn klein. De Pilates-apparatuur is kostbaar en ziet er nogal bijzonder uit. Het doet denken aan Leonardo Da Vinci achtige installaties. Spartaans, serieus en ingewikkeld dus. Pilates is echter ook een serieuze aangelegenheid, de methode is ontwikkeld als revalidatieprogramma voor oorlogsveteranen uit de 1e wereldoorlog.pilates

Een term die steeds terugkomt bij Pilates is de ‘Core’ of ‘Powerhouse’. Dit is het centrale deel van je lichaam. Simpel gezegd het onderste deel van je bovenlichaam: je buikspieren, je rugspieren, je bilspieren en je bekkenbodemspieren. De gedachte is dat een sterke ‘core’ de basis is voor al je lichaamsbeweging. Core is niet echt een medische term, maar deze aanname klinkt in ieder geval erg logisch. Het versterken van je core is dus voor vrijwel alle sportbeoefening goed. Ben je bijvoorbeeld met hardlopen bezig dan is de combinatie met pilates erg goed. Als je spieren wilt kweken dan kun je beter het krachthonk in duiken. Je spieren worden van pilates niet groter, wel lang en slank als van een danser.

Als je het echte Pilates wil proberen dan raden we Smartbody in Amsterdam aan, zij bieden hoge kwaliteit lessen. Ook yogastudio’s bieden vaak goede pilateslessen aan. Kijk bijvoorbeeld eens bij Thrive Yoga. Het aantal pilateslessen is echter enorm groot, het beste is zelf te gaan proberen en daarbij naar je lichaam te luisteren. Zeker is dat een goede pilatesles er voor zorgt dat je algehele fysieke fitheid, je houding, kracht en flexibiliteit verbeteren.

Deel dit via: