10 dieet valkuilen, en hoe je ze kunt ontwijken.

11 February, 2014 • Tags: , , ,

10 dieet valkuilen

Heb je het gevoel dat je alles hebt geprobeerd om af te vallen, maar lukt het niet? Waarschijnlijk stuimel je regelmatig in één van de bekende valkuilen. We hebben ze hieronder voor je op een rijtje gezet.

1. Je porties zijn te groot.

Laat je hongerige ogen het niet winnen van je gezond verstand. Zelfs als je gezond eet, blijft het lastig om de kilo’s te verliezen als je te grote porties neemt.

2. Je besteedt niet genoeg aandacht aan je eten.

Weet jij wat je op een dag binnen mag krijgen aan calorieën, vet, suiker en zout? Kijk altijd op de verpakking hoeveel calorieën erin zitten; low-fat staat namelijk niet gelijk aan low-calories. In deze voedingsmiddelen zit vaak extra veel suiker om de smaak op te krikken.

3. Je staat op het randje van opgeven.

Heb je een keer gezondigd, geniet er dan van! En laat je niet misleiden om gelijk je hele dieet te laten vallen. Pak de draad weer op, en zet door.

4. Je sport te weinig.

Dat je op dieet bent betekent niet dat je een vrijbriefje hebt om niet te hoeven bewegen. Volwassenen hebben 30 minuten beweging nodig per dag; neem de trap, pak de fiets, loop een extra blokje om. Probeer daarnaast om minimaal twee dagen per week even flink te sporten.

5. Je slaat altijd je ontbijt over.

Ontbijten brengt je lichaam en stofwisseling op gang. Door je ontbijt over te slaan ben je bovendien eerder geneigd om de gemiste maaltijd later op de dag dubbel en dwars in te halen. Neem drie maaltijden per dag om je calorie inname over de dag te controleren.

6. Je snackt niet genoeg.

Regelmatig gezond snacken (proteïne- en vezelrijk) houdt je energie en bloedsuikerlevels op peil.  Neem bijvoorbeeld een banaan, worteltjes met humus of een handje noten.

 7. Je eet niet genoeg.

Ja je hoort het goed: niet genoeg eten kan je stofwisseling vertragen, en zo het afvallen onmogelijk maken. Stel je doen op max. 1kg per week.

 8. Je neemt te weinig vitamines.

Er zijn verschillende vitamines met verschillende functies die met z’n allen je lichaam draaiende houden. Eet gevarieerd om al die verschillende vitamines binnen te krijgen.

9. Je gebruikt eten als beloning.

Een zware werkweek achter de rug? 10km hardgelopen? Dan is het nu tijd voor een stuk cheesecake. Ben jij ook iemand die een lekker stuk taart gebruikt om zichzelf te belonen? Probeer andere dingen te vinden die je voldoening geven. Zoals een warm bad of een massage…

10. Je drinkt te veel.

Je bent inmiddels vast heel goed bezig met bijhouden van je calorie-inname. Maar zie je niet iets over het hoofd? Veel mensen vergeten dat er in drankjes ook veel calorieën verstopt kunnen zitten. Een glas jus d’orange bijvoorbeeld bevat alleen al 100 calorieën.

 

Deel dit via: