Volhouden door variatie in je training!

 

Het grootste probleem waarom mensen enthousiast beginnen maar vervolgens na een periode van zo’n drie maanden toch langzaam afhaken, is dat ze het gewoon niet leuk genoeg vinden. Laten we eerlijk zijn, fitness kan af en toe best wel saai zijn en het vergt daarom behoorlijk wat doorzettingsvermogen om het voor een langere periode vol te houden. Daarom is het sowieso verstandig voordat je je voor een langere periode vastlegt eerst eens te kijken of je het wel echt leuk vind! Dan is een week of twee weken eigenlijk niet genoeg om hier achter te komen. Er zijn een aantal dingen die je moet weten om ervoor te zorgen dat de kans dat je het langer volhoudt wordt vergroot! 1. Probeer te trainen op vaste dagen. Trainen zonder routine of regelmaat is heel erg lastig vol te houden. Waarom? Omdat het excuus om een keer niet te gaan veel makkelijker is als je geen vaste afspraak hebt met jezelf. 2. Volg Small Group Training sessies of groepslessen. Alleen trainen vergt een sterke motivatie. Als deze ontbreekt dan is het slim om je aan anderen op te trekken en te laten motiveren in een groepsles of een small group training. 3. Samen trainen werkt stimulerend. Als je samen traint met je vriend of vriendin op een vaste dag ben je minder geneigd om eens een keer over te slaan. 4. Breng variatie in je schema. Je hoeft niet elke week hetzelfde te doen. Zo voorkom je verveling en blijf je makkelijker gemotiveerd. Alleen maar in de Gym hangen is misschien niet iets wat helemaal past bij jou. Juist de variatie zorgt ervoor dat je het beter volhoudt en daardoor je doelen sneller bereikt. Ga dan ook eens een keer Kickboxen, een Bootcamples volgen in het park, een half uurtje skeeleren of lekker in de ochtend een paar baantjes trekken in het zwembad. 5. Heel vaak wordt het stellen van doelen genoemd als belangrijk element waardoor je het wel of niet volhoudt. Maar welk doel stel je jezelf als je gewoon lekker wil blijven bewegen. Je hoeft niet af te vallen want je hebt een prima gewicht. Je wilt ook geen grotere spieren anders moet je je hele kleding kast vervangen. je wilt gewoon lekker fit en gezond blijven. Het belangrijkste is dan dat je het leuk vind wat je doet1 Persoonlijk basketball ik 3 keer per week en ik ga elke keer weer met heel veel plezier naar de training en de wedstrijden. Het voelt zelden als een last of een plicht omdat ik het gewoon een te gek spelletje vind. Kortom zoek iets wat je leuk vind om te doen en dan is het veel makkelijk om vol te houden. Of het nu een Spinning les is, of een Kickbox clinic of gewoon lekker joggen op het strand in de ochtend. Doe iets wat je blij maakt en je zult zien dat je het volhoudt.

 

 

Deel dit via: